Internet is in feite niets anders dan een bijzondere vorm van een informatiedistributie-techniek. Binnen afzienbare tijd zal het overgrote deel van de nederlandse gezinnen een internet-aansluiting hebben. Internet vervangt een gedeelte de andere informatiekanalen als krant en TV. De gemiddelde internet gebruiker kijkt een uur per dag minder TV.

Ongetwijfeld zal internet de komende jaren een zeer grote invloed op de detailhandel hebben. Er komt voor u als gevestigde detaillist een nieuwe uitdaging om gebruik te gaan maken van deze nieuwe technieken, die de manier van zaken doen fundamenteel zullen gaan veranderen.

De globale marketing die u tot nu toe met advertenties en folders bedreef, zal vervangen worden door een-op-een marketing. Nieuwe database technieken herkennen elke consument en zal deze consument een persoonlijk assortiment laten zien dat is afgestemd op zijn smaak.
Ook het adverteren zal via internet gebeuren. Nu al hebben de digitale dagbladen op internet een groot aantal bezoekers. Plaatst u daarop advertenties, dan zitten de klanten met een klik daarop op uw internetsite. Denk ook eens aan internet-bedrijven-gidsen als De Gouden Gids en Scoot, waarmee de consument met een klik op uw naam op uw internetsite zit.

Als reclamemedium is internet heel erg goedkoop en heeft veel voordelen. U bent niet meer gebonden aan tijd of ruimte, U bent op een flexibele wijze interactief met de klant bezig. Internet als reclame-medium kan op fenomenale wijze uw winkelverkoop stimuleren. Bovendien geeft het u een modern en vooruitstrevend imago. U kunt extra service gaan bieden door producten te reserveren. Bovendien kunt u via internet een eigen klantendatabase opbouwen met de persoonlijke smaakgegevens van de klanten.
De winkel zal met internet een andere functie krijgen. De fun shopper zal gezellig blijven winkelen zoals hij het nu doet. De run shopper zal daarentegen efficiënt willen winkelen. Hij zal eerst thuis willen kijken wat u in het assortiment heeft, voordat hij de auto in stapt. Door maatschappelijke tendensen als tweeverdieners en andere prioriteiten als winkelen wordt het aantal run shoppers steeds groter. Als u met uw assortiment op internet zit bent u elke dag 24 uur open.
Misschien wordt de winkel meer een showroom en afhaalcentrum. Door internet technieken kunt u een veel grotere keuze aan de consument bieden. Stel u eens voor dat uw klant een bepaalde fiets mooi vindt, maar dat er nog vijf andere fietsen van hetzelfde type morgen leverbaar zijn, maar dan in een andere kleur of framemaat, waarbij u via internet het assortiment in het magazijn van uw leverancier tot het uwe kunt maken.

E-Commerce
E-commerce, zaken doen via internet, heeft zeker zijn aanloopproblemen gehad. Tot nu toe waren de instapkosten erg hoog. Bovendien werd e-commerce onlosmakelijk verbonden aan postorderactiviteiten. Het is voor ons zeer de vraag of winkelbedrijven deze kant op moeten gaan. Een postordersysteem is een heel andere tak van sport.
ROL Webmarketingsupport ziet e-commerce meer als een aanvullend communicatie-instrument en verkoophulpmiddel voor bestaande winkelactiviteiten.
De klant zal afhankelijk van het moment kiezen om fysiek, zoals nu, of virtueel, via internet, in uw winkel te snuffelen. Mist u het virtuele kanaal, dan zal uw fysieke winkel daar op termijn schade van ondervinden. Want u kunt van ons aannemen dat de concurrentie zeker met de nieuwe technologie zal meegaan. U heeft nu nog de beste kansen omdat u bekend staat om uw deskundigheid, service en uw goede naam. U zult er alleen niet aan ontkomen om met de nieuwe technologieën mee te gaan als u uw marktaandeel wilt behouden.
Een aantal van de collega-winkeliers zijn al begonnen met een statische website met wat algemene informatie over de winkel. Als de klant echter een keer uw winkelpui en uw winkelinterieur op internet heeft gezien is er weinig reden om nog een keer hetzelfde te gaan bekijken. Bovendien verkoopt u uiteindelijk geen pui of winkelinterieur maar uw producten.
U moet datgene kunnen laten zien waar de klant uiteindelijk voor komt: uw producten.
Dit vormt ook de echte nieuwswaarde omdat juist het assortiment in uw branche permanent verandert. U zult dus in uw website een artikelendatabase moeten hangen. De website is de carrosserie, de database is de motor. En zonder motor is de auto niet vooruit te branden.
Door het plaatsen van uw assortiment op internet creëert u de interesse en de behoefte.
De eigenlijke verkoop met aanraken, uitproberen en advies blijft in onze ogen voor het overgrote deel in de winkel plaats vinden.
Natuurlijk stelt u zich zeer open op voor de klant maar ook voor de concurrentie, die 24 uur per dag in uw magazijn kunnen kijken. Maar wij betwijfelen of dit een goede reden is om te wachten tot de concurrentie als eerste deze service aan uw klanten kan bieden.